Blog & Zo
Dat buitenreclame bij veel Rotterdamse adverteerders gewild is, zal geen nieuws zijn. Vooral in het centrum is de reclamedruk groot sinds een aantal jaren. Want buitenreclame in Rotterdam hoort bij de dynamiek van de stad maar er zijn wel spelregels nodig om wildgroei van buitenreclame te voorkomen, hieraan spendeert de gemeente dan ook de nodige tijd met goede wetgeving.
Er is in Rotterdam een belangrijk onderscheid gemaakt tussen reclamezones, welstandsvrije gebieden en buitenreclame arme zones. Per reclame zone zijn er verschillende welstandsregels ten aanzien van marketing, winkelgebieden, welstandsvrije en reclame arme zones.
Elk Rotterdams buitenreclame gebied heeft specifieke karakteristieken en kenmerken. Per gebied zijn de welstandsregels ten aanzien van buiten reclame verschillend in de stad. Een beschrijving van de kenmerken en de bijbehorende welstandsregels zijn per type terug te vinden in de bestaande wetgeving van de gemeente Rotterdam.
Speciaal voor ondernemers en vastgoed eigenaren in Rotterdam is er de Praktische Reclamegids opgesteld. Daarin zijn regels en voorbeelden te vinden van vergunningsvrije reclame. Deze reclamegids laat stap voor stap zien hoe reclame op winkels en bedrijfspanden in Rotterdam moet worden aangebracht.
Wanneer buitenreclame in Rotterdam past binnen de Rotterdamse gemeente regels uit de reclamegids, dan is er geen vergunning nodig. Als een buiten reclame afwijkt van de regels uit de reclamegids dan is er wel een zogenoemde omgevingsvergunning verplicht. De aanvraag moet dan voldoen aan de criteria zoals de gemeente Rotterdam die heeft opgesteld, maar dat spreekt natuurlijk voorz ich.
De gemeente Rotterdam werkt al jaren aan een aantrekkelijke en schone stad met een rustig straatbeeld. Een schone stad betekent dus ook dat de stad ook ‘voor het oog’ schoon en opgeruimd is zonder opdringerige Rotterdamse buitenreclame. Daarom zijn er nadere regels ingesteld voor nieuwe aanvragen voor reclame met verlichting om lichthinder en een verkeersonveilige situatie te voorkomen in deze gemeente.
Voor digitale buiten reclame in Rotterdam als bouwwerk is het noodzakelijk om een omgevingsvergunning aan te vragen bij het gemeenteloket. Dit geldt voor de activiteit ‘bouwen’ en de activiteit ‘buiten reclame’. Het is hierbij van belang dat de reclame verband heeft met de activiteiten van het bouwende bedrijf, dus let hier wel op. Voor de meest actuele en alle regels rondom buitenreclame in deze prachtige stad kun je het beste de website van de gemeente zelf raadplegen. En vergeet natuurlijk niet enkele creatieve Rotterdamse uitspraken te bedenken voor je campagne!